Från bamba till bistro!

Bistro Monica

ICA Fastigheter och COOR ville i sitt nya vestedavtal förvandla ICAs personalrestauranger från ett nödvändigt stopp till en hemtrevlig, lugn och energigivande mötesplats. Uppdraget till ICA Reklam var att skapa ett skalbart koncept för kontor och lager runt om i landet,.


Låt oss krydda dagen!

Med insikten att ICA är bäst på mat – och att medarbetarna är hjärtat –föddes konceptet “Krydda dagen”, där god mat, återhämtning och hållbarhet är huvudingredienserna. Namnet Bistro Monica flörtar med ICAs historia (figurerna Icander och Monica). Identiteten är harmonisk, enkel och lekfull: logotyp i ICARubrik där det ifyllda O:et liknar en tallrik, kontrasterande typografi samt tunna linjer och stämplar som håller ihop uttrycket. I bistron möts natur och mat i samspel mellan inredning, ljus, ljud och kommunikation – allt sammans framtaget i nära samarbete mellan ICA Fastigheter, HR, Wingårdhs arkitekter och ICA Reklam.


Resultat

Från bespisning till bistro – och en starkare samhörighet i hela landet.Bistro Monica finns på sju orter och når cirka 6 300 ICA-medarbetare varjevecka. Nöjdbesökarindex ökade från 3,28 till 4,01 mellan december 2023 och december 2024 – ett tydligt kvitto på att konceptet mottagits väl. En plats attlängta till – som en liten krydda på dagen.